Anlæg på moduler
At opbygge sin bane på moduler er en god måde at have et anlæg på. Flytbarhed og flexibillitet
er bare to fordele. Derudover er der mange, der i klubber og foreninger arrangerer sammenkomster,
hvor man så har sine moduler med og kan dermed sammensætte en bane, der virkelig kan køres på.
Dette sker dog endnu kun i udlandet.
Selvom der er mange måder at bygge moduler på, vil der her blive præsenteret tre mest gængse måder at
opbygge moduler på og en ny dansk. Desværre er det først nu, at modulprincippet rigtigt er kommet
til Danmark, takket være Vejle Modeltogs Forening. De står for den ene måde. De to andre hedder
"NTRAK" og "FREMO", hhv. amerikansk og tysk. Dette vil være en præsentation og sammenligning af de tre principper:
|
NTRAK
|
FREMO
|
Vejle MF
|
Længde
|
NTRAK: Ingen grænser, dog deleligt med 61 cm.(2')
oNeTRAK: 122 cm. (1')
|
Min. 80,0 cm.
Ingen max. længde
|
Min. 1,20 m.
Ingen max. længde, dog deleligt med 120 / 240.
|
Bredde
|
NTRAK: 61,0 cm. (24")
oNeTRAK: 30,5 cm. (12"=1')
|
40,0 cm.
|
50,6 cm.
|
Modulhøjde
|
/
|
10,0 cm.
|
10,0 cm.
|
Højde over gulv
|
1,015 m. (40") til
sporoverkant
|
1,30 m.
|
-
|
Skinner
|
US: Atlas (code 80)
EU: Peco (code 55)
|
Code 40, alt. code 55 (Peco)
|
Peco code 55
|
Overgang
|
Overgangen er plan. Tre spor. Sporene ligger tæt på den kant, hvor man ser anlægget fra.
|
Overgangen er plan. Sporet er hævet med to gange underlag for at illudere banedæmning.
Der er flere endeprofiler, alt efter hvad man ønsker af spor: Et, to, smalspor oa.
Sporene skal være centrerede på modulet.
Se dokumentation.
|
Overgangen er plan. Kun ét spor (måske flere senere, se dok.) Sporet er hævet med et lag kork
med tykkelsen 3 mm. Sporet er centreret på modulet.
|
Dokumentation
|
Man kan købe dokumenterne fra www.ntrak.org.
De er ikke dyre, men det besværliggør processen. Dog har
www.ntrak.ch
en del dokumentation her,
bl.a.
"Das N-TRAK Handbuch".
|
Dokumentation. Der er mere information på deres
N-side og videre herfra.
|
Vejledning,
venligst stillet til rådighed af Vejle Modeltogs Forening. Da dette projekt lige er startet,
vil der komme opdateringer hen ad vejen.
Link til DMJUs lille side om klubben.
|
OBS ! Selvom det ser ud til, at man kan bruge oplysningerne direkte,
anbefales det på det kraftigste, at man sætter sig nærmere ind i "reglerne" omkring modulerne
og læser dokumentationen, INDEN man går igang. Der er nemlig detaljer, der ikke er beskrevet
i det ovenstående, men som er meget vigtige.
Modulprincippet er ved at gribe om sig. Pr. Januar 2008 er der officielt 4 klubber/foreninger, der bruger modulprincippet:
Vejle Modeltogs Forening
N-ModulGruppen
N-Re
Modul klubben N-Aalborg
Modeltogklubben Frichs
I Tyskland er der flere klubber. Her nævnes to:
N-Bahn Freunde München e.V.
Modulbau Team Köln Bonn
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|