Tips og tricks
Større trækkraft i loks: Sæt flere hæfteringe på dit lokomotiv. Nogle vil opponere mod dette, men jeg har monteret hæfteringe på fire Roco loks; 2 x BR 150 og 2 x BR 181, og de trækker nu det, som jeg gerne vil have dem til: 2,5 m. lange godstog op ad en stigning på 2%. Minitrixs nyere tankvogne kører ikke ordentligt: Problemet er, at flanchen på hjulet rammer bunden af vognen. Men det kan løses ret let: Brug kork som skinneunderlag Vi er nogle stykker, der har testet forskellige materialer, og korken vandt. Det kan købes i byggemarkeder såsom Silvan osv. , men det skal være den type, der ikke er lakeret. Den er nem at arbejde med, og man kan lave banedæmning ved at skære kanten af i 45º smig. Brug skinner af ens fabrikat Det bedste vil være at bruge samme fabrikat konsekvent, men man kan have specielle ønsker/ideer til spor, hvor man må ty til andre fabrikater. Advarsel: De forskellige fabrikater har forskellige profiler (se i katalogerne). Derfor er de ikke lige til at sætte sammen. Derfor: Køb lasker fra begge/alle fabrikanter og eksperimentér. Sørg for, at lasken sidder stramt på begge skinner. Sidder den løst, vil du få problemer med afsporinger og med strøm. Tag et godt nært syn på overgangen mellem de to profiler, evt. med lup. Hvis der er den mindste højdedifference, har du en potentiel kilde til afsporing. At slibe den højeste profil ned, så den passer med den anden, kan give problemer med strøm, da der i de små fine ridser i sporet kan lægge sig skidt og belægninger (alt efter rummets almene tilstand, specielt fugt), men det er den nemmeste løsning. Jeg vil anbefale at lodde sporene sammen, hvor man på ydersiden af sporet pålodder en tynd fortinnet kobbertråd, evt. afklip fra en modstand. Det er mere besværligt, men du vil få en god overgang, og sporets overflade er uberørt. Dog skal man huske at have en skinnesamling med 1 mm. imellem pr. 2-3 m., hvis der i rummet er større temperatur-svingninger, ellers kan man få solkurver om sommeren. Elevér dine spor i kurver Når virkelighedens tog kører gennem en kurve, "læner" toget sig til den side, det drejer. Dette kan man også lave i N ved at lægge en 0,3 - 0,6 mm. metaltråd under skinnen i den side, der skal løftes. Så ser det rigtigt godt ud, når et tog med 10 - 15 passagervogne kører gennem kurven. Men det kræver nok, at banen har kurver med radius større end 0,5 m., og sporet er lagt med flexskinner. Metaltråden kan være lavet af hvad som helst. Trådens tykkelse bestemmer selvfølgelig hældningen. Tråden limes fast med limblanding ( 1 del hvid trælim, 2-3 dele vand, 1 dråbe opvaskemiddel). Gå hjulene efter for skidt og møj På lokomotiver kan der sætte sig skidt og møj fast, som forhindrer strømmen i at nå motoren. Minitrix laver en smart børste til at sætte på skinnen, og så kan man sætte lokomotivet ovenpå og holde det, mens man sætter en passende hastighed på trafoen. Ellers må i gang med en fin, lille skruetrækker og forsigtigt skrabe det af. At file det væk kan gøre det værre, da man laver ridser i overfladen og derved laver steder, hvor skidtet igen kan sætte sig fast hurtigere. Gå hjulene efter for sporing Hvis hjulenes indbyrdes afstand ikke er korrekt, er der risiko for afsporinger. Pil hjulet af vognen/bogien og sæt det på skinnen. Flangen skal være meget tæt på skinnen, men der må gerne være et kxxxxhår imellem. Rul hjulet gennem et sporskifte og ret det evt. til. Der kommer en underlig pivende lyd fra motoren under kørsel Du skal ind til motoren, for det er dér, der skal smøres. Aksen, der går gennem motoren, smøres dér, hvor den går gennem motorens ramme. Lad lokomotivet køre baglæns ind imellem Hvis lokomotiverne kun kører i en og samme retning, vil tandhjul og snekker slides skævt. Dette vil påvirke evnen til at køre baglæns i en negativ retning. Lokomotivet vil larme mere og måske sætte sig. Sporskiftet går ikke så godt Smør alle de bevægelige dele og flader med grafit. Også inde i relæet. De fleste sporskifters relæ har en dækplade, der lige er til at tage af. "Tegn" så med en blyant på den flade, hvor skiftearmen kører frem og tilbage. Brug ALDRIG olie: Det skidt, der uvægerligt vil komme til, vil sætte sig fast i olien og hæmme skiftearmen. Stigninger Det antal grader, procent eller cm. pr. m., du kan bruge til dine stigninger, kommer desværre an på dit materiel. Alt efter om det er en hovedstrækning eller en sidebane, er der forskel på togenes størrelse; antal vogne og lokomotivets trækkraft. Desværre i modeltog-verdenen svarer modellokomotivernes trækkraft skalamæssigt ikke overens med forbilledets. Og ikke alle togvogne ruller lige godt. Så derfor kan/må det komme an på en prøve. Men . . . Danske huse Der produceres en del danske huse af de kendte producenter, og en del andre huse kan også bruges på en dansk bane Jernbane- og trafikskilte Skilte til ens jernbane og veje kan købes færdige af forskellige producenter, men med en farveprinter i ethvert hjem kan de laves selv. Peco Code 55 skinner Hvorfor lige Peco code 55? Flere grunde: Skinnehøjden over svellen er lavere end ved alle andre fabrikanters spor. Man kan få slanke sporskifter. Deres krydssporskifter er flotte og gode (Jernhestens opfattelse). Har de fejl? Ja, de er ikke 100% korrekte med hensyn til den buede del i sporskiftet, men det ser man ikke umiddelbart. Man skal også skære noget af svellerne, hvis man vil have sporskifterne sat sammen uden skinnestykker imellem. Fjeder i kulissekobling - væk !!! Åh nej, fjederen i kulissekoblingen er væk. Hvad gør man så? At bestille dem som reservedel kan man godt prøve på, men det er dyrt i forsendelse. Hvad gør man så, Jo, man køber en opvaskebørste eller lignende - en børste med stive plastikhår: Dine vogne . . . mine vogne !?! Åh nej, man er sammen med en masse andre, og man har afkoblet og påkoblet vogne på må og få, så man ikke længere ved, hvor ens vogne er henne. Og nu skal man pakke sammen og skal til at finde ens vogne. Men hvis er hvis? Toget kan køre til at starte med, men så vil det ikke mere køre !?! Lys virker ?!?! Toget kører lidt, men så vil det ikke køre mere. Lys virker OK. Og efter en kortere eller længere pause så kan det måske lige køre lidt igen. Men så stopper det også. Digitalisering af et tog? Gør dette først!!! Du skal til at digitalisere et analogt tog. Det er vel bare at proppe en decoder i - og så kører det . . . ? DHTML Menu By Milonic JavaScript
|