|
|
|
|
|
ÖBB epoker | 1837 | 38 | 39 | 1840 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 1850 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 1860 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 1870 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 1880 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 1890 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 1900 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 1910 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 1920 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 1930 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 1940 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 1950 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 1960 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 1970 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 1980 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 1990 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 2000 |
Epoke 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Større punkter | - Banebyggeriets epoke fra begyndelse til færdiggørelse af et sammenhængende banenet - Dannelse af privat- og statsbaner; sidstnævnte i 1858 reprivatiseret. - Fra 1882 dannelse af et stort statsbanenet (k.k.St.B) ved overtagelse af "defizitärer baner og nybyggeri - Udvikling af damplokomotiv indtil opnåelse af grundform - Personvogne med sidegang fortrænger coupé-vogne. |
- Efter Donaumonarkiets fald opstår D.Ö.St.B. og Ö.St.B. de østrigske statsbaner - Statslig overtagelse af Südbahn og NÖLB - Udbygning af elektrisk drift og udvikling af motortog |
Omorganisering af de østrigske statsbaner - . . . .
- Fortsættelse af elektrificering og indsættelse af dieselloks - Udvikling af en moderne vognpark efter nationale og internationale forskrifter (UIC) - Hurtig skift fra vingesignaler til lyssignaler og udvekling af sikkerhedsteknik (kontrolborde) |
Afslutning af skift fra damp til el- og diesel-drift - Indførelse af international obligatorisk vogntekst - Start på nye farver til vognpark |
- "Typenbereinigung" af el- og dieseltrækkraft og anskaffelse af ny fartøjsgeneration - "Corporate Identity Design" bestemmer det nye udseende - Udførelse af dele af "Schnellfahrnett" |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Underepoker | Delepoke a: - Første territorialjernbaner, som senere vokser sammen til ét net. |
Delepoke b/c: - Sammenkædning af de forskellige privatbaner til et sammenhængende hovednet - Første standardisering af vognbyggeri ang. overgang mellem vogne fra forskellige baner |
Delepoke d: - Udbygningen af hoved- og lokalbaner fortsættes under det nyoprettede k.k.St.B |
Delepoke e: - Alle privatbaner undtagen "Südbahn" bliver statsejet og overtaget af k.k.St.B - Udvikling af varmdamplokomotiv - Første 5-koblet damplok bygges - Gammelt privatbanemateriel erstattes af nybyggede standardvogne - Den automatiske vakumbremse indføres - Første 4-akslede personvogn (1894) |
Delepoke f: - De vigtigste strækninger er bygget - De første elektrificerede strækninger - Standardisering af signaler og kontroltårne (type 5007) - Oftere brug af elektrisk lys i persontog - Fra 1913 bruges et nyt nummersystem (bindestregsnumre) til alle vogne |
Delepoke a: - Fra k.k.St.B til B.B.Österreich efter tydeliggjort ejerskabsstruktur - Fortsat konstruktion af materiel til støtte for de af k.k.St.B. konstrueret materiel med forstærket tog- og stødanordning |
Delepoke b: - Elektrisk drift i Salzkammergut og på hovedstrækninger vest for Salzburg - Lyssignaler indføres og fra 1935 ændring af signalfarver for "agtpågivenhed" og "kør" til gult og grønt - Storstilet anskaffelsesprogram efter konstruktionsprincippet "udskift-til-nyt" (N28, 36) - Personvogne bygges nu med jernramme - Ny gruppering af vognparken og tilsvarende litrering (1928) - Deutche Reichbahn overtager Österreichischen Bundesbahnen (1938) |
Delepoke c: - Se skemaet for DB (link) |
Delepoke a: - Genopbygning efter krigen - Efter af de allieredes tilkendelse af materiel (1948) omlitreres til B B Österreich - Ombygning af gamle trævogne på "Spantenwagen" påbegyndes |
Delepoke b: - Nye signal- og tjeneste-bekendtgørelser (V2, V3) - Ny-konstruktion af el-loks og forhøjet konstruktion af dieselrangerloks - BBÖ indtræder i EUROP-godsvognsystemet - Konstruktion af godsvogne efter UIC-normen - Ny omlitrering af vognpark (1953) |
Delepoke c: - 3. klasse nedlægges - Ændring af navn til ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) (1956) - Ombygningsprogram me trævogne afsluttes - Pantografers glideskinne skiftes ud fra enkelt til dobbelt på alle elloks |
Delepoke a: - Storstilet nybyg af loks og motortog - Hurtig modernisering af materiel til indenrigs brug |
Delepoke b: - Start på "bunten" bemaling |
Delepoke c: - Nye signalbekendtgørelser (1980) - Ny litrering af godsvogne efter UIC-standard (1980-1983) - Oprangering af persontog bliver i udseende præget af de nye personvognstyper (Schlieren, EUROFIMA, UIC-Z og "Neue Generation") - Udrangering af 2-akslede person- og pakvogne (1984) - Den grønne farve på loks og personvogne bliver erstattet af en mere venlig farve |
Delepoke a: - Konstruktion af dobbeltdækkervogne - Overvejelser af indsættelse af vendetog og ombygning af personvogne hertil - Bemaling med store lyse flader til reklamer |
Delepoke b: - Indsættelse af DB AG ICE - Regionaltrafik med dobbeltdækkervogne - Fjern-vendetog med tyske styre-personvogne - Trækkraft med "Einheits"-lokomotiver (1016, 1116, 2016, 2068 og 2070) - Nye farver til fjernrejsepersonvogne - "Fremmmede" tog på østrigske skinner - Opløsning af "EUROP" pool |
DHTML Menu By Milonic JavaScript