Epoker - ÖBB
 
 
 


ÖBB epoker 183738391840414243444546474849 18505152535455565758591860616263646566676869187071727374757677787918808182838485868788891890919293949596979899 19000102030405060708091910111213141516171819192021222324252627282919303132333435363738391940414243444546474849 195051525354555657585919606162636465666768691970717273747576777879198081828384858687888919909192939495969798992000
Epoke 1                                                                                                                                                                        
Epoke 2                                                                                                                                                                        
Epoke 3                                                                                                                                                                        
Epoke 4                                                                                                                                                                        
Epoke 5                                                                                                                                                                        
Større punkter - Banebyggeriets epoke fra begyndelse til færdiggørelse af et sammenhængende banenet
- Dannelse af privat- og statsbaner; sidstnævnte i 1858 reprivatiseret.
- Fra 1882 dannelse af et stort statsbanenet (k.k.St.B) ved overtagelse af "defizitärer baner og nybyggeri
- Udvikling af damplokomotiv indtil opnåelse af grundform
- Personvogne med sidegang fortrænger coupé-vogne.

- Efter Donaumonarkiets fald opstår D.Ö.St.B. og Ö.St.B. de østrigske statsbaner
- Statslig overtagelse af Südbahn og NÖLB
- Udbygning af elektrisk drift og udvikling af motortog

Omorganisering af de østrigske statsbaner - . . . .
- Fortsættelse af elektrificering og indsættelse af dieselloks
- Udvikling af en moderne vognpark efter nationale og internationale forskrifter (UIC)
- Hurtig skift fra vingesignaler til lyssignaler og udvekling af sikkerhedsteknik (kontrolborde)

Afslutning af skift fra damp til el- og diesel-drift
- Indførelse af international obligatorisk vogntekst
- Start på nye farver til vognpark

- "Typenbereinigung" af el- og dieseltrækkraft og anskaffelse af ny fartøjsgeneration
- "Corporate Identity Design" bestemmer det nye udseende
- Udførelse af dele af "Schnellfahrnett"

Underepoker  Delepoke a:

- Første territorialjernbaner, som senere vokser sammen til ét net.
 Delepoke b/c:

- Sammenkædning af de forskellige privatbaner til et sammenhængende hovednet
- Første standardisering af vognbyggeri ang. overgang mellem vogne fra forskellige baner
 Delepoke d:

- Udbygningen af hoved- og lokalbaner fortsættes under det nyoprettede k.k.St.B
 Delepoke e:

- Alle privatbaner undtagen "Südbahn" bliver statsejet og overtaget af k.k.St.B
- Udvikling af varmdamplokomotiv
- Første 5-koblet damplok bygges
- Gammelt privatbanemateriel erstattes af nybyggede standardvogne
- Den automatiske vakumbremse indføres
- Første 4-akslede personvogn (1894)
 Delepoke f:

- De vigtigste strækninger er bygget
- De første elektrificerede strækninger
- Standardisering af signaler og kontroltårne (type 5007)
- Oftere brug af elektrisk lys i persontog
- Fra 1913 bruges et nyt nummersystem (bindestregsnumre) til alle vogne
 Delepoke a:

- Fra k.k.St.B til B.B.Österreich efter tydeliggjort ejerskabsstruktur
- Fortsat konstruktion af materiel til støtte for de af k.k.St.B. konstrueret materiel med forstærket tog- og stødanordning
 Delepoke b:

- Elektrisk drift i Salzkammergut og på hovedstrækninger vest for Salzburg
- Lyssignaler indføres og fra 1935 ændring af signalfarver for "agtpågivenhed" og "kør" til gult og grønt
- Storstilet anskaffelsesprogram efter konstruktionsprincippet "udskift-til-nyt" (N28, 36)
- Personvogne bygges nu med jernramme
- Ny gruppering af vognparken og tilsvarende litrering (1928)
- Deutche Reichbahn overtager Österreichischen Bundesbahnen (1938)
 Delepoke c:

- Se skemaet for DB (link)
 Delepoke a:

- Genopbygning efter krigen
- Efter af de allieredes tilkendelse af materiel (1948) omlitreres til B B Österreich
- Ombygning af gamle trævogne på "Spantenwagen" påbegyndes
 Delepoke b:

- Nye signal- og tjeneste-bekendtgørelser (V2, V3)
- Ny-konstruktion af el-loks og forhøjet konstruktion af dieselrangerloks
- BBÖ indtræder i EUROP-godsvognsystemet
- Konstruktion af godsvogne efter UIC-normen
- Ny omlitrering af vognpark (1953)
 Delepoke c:

- 3. klasse nedlægges
- Ændring af navn til ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) (1956)
- Ombygningsprogram me trævogne afsluttes
- Pantografers glideskinne skiftes ud fra enkelt til dobbelt på alle elloks
 Delepoke a:

- Storstilet nybyg af loks og motortog
- Hurtig modernisering af materiel til indenrigs brug
 Delepoke b:

- Start på "bunten" bemaling
 Delepoke c:

- Nye signalbekendtgørelser (1980)
- Ny litrering af godsvogne efter UIC-standard (1980-1983)
- Oprangering af persontog bliver i udseende præget af de nye personvognstyper (Schlieren, EUROFIMA, UIC-Z og "Neue Generation")
- Udrangering af 2-akslede person- og pakvogne (1984)
- Den grønne farve på loks og personvogne bliver erstattet af en mere venlig farve
 Delepoke a:

- Konstruktion af dobbeltdækkervogne
- Overvejelser af indsættelse af vendetog og ombygning af personvogne hertil
- Bemaling med store lyse flader til reklamer
 Delepoke b:

- Indsættelse af DB AG ICE
- Regionaltrafik med dobbeltdækkervogne
- Fjern-vendetog med tyske styre-personvogne
- Trækkraft med "Einheits"-lokomotiver (1016, 1116, 2016, 2068 og 2070)
- Nye farver til fjernrejsepersonvogne
- "Fremmmede" tog på østrigske skinner
- Opløsning af "EUROP" pool

DHTML Menu By Milonic JavaScript