Kastdorfs sportavle

Beskrivelse og betjening


På tegningen her ovenfor er vist hele kontroltavlen. På billedet ver til højre er vist et udsnit af den virkelige tavle, hvor man kan se alle de forskellige knapper. Man kan også se, hvordan de er placeret i forhold til hinanden og alt det rundtom.

Princippet for betjeningen af tavlen er baseret på det tyske system, der hedder SpDrS60. Der arbejdes efter det princip, at man trykker på to knapper samtidigt for at lægge en sporvej. Man trykker på den knap, hvorfra man vil køre - og på den knap, hvortil man vil køre.

Der er to farver på knapperne, der er til sporveje: Røde og gule.

De røde knapper er til at sætte sporveje, der leder ind og/eller ud af stationen. Der er altså tale om plantog - tog, der kører efter en køreplan. De gule knapper er til rangerkørsel - altså kørsel indenfor stationens område. Denne adskillelse gør, at at man kan vælge den type kørsel, der er behov for. Og at man kan få sat signaler på den rigtige måde for at afspejle dette.

De sorte knapper (hvide på tegningen herover) er til at betjene sporskifter.

Under normale omstændigheder betjener man kun de røde eller gule knapper. Men skulle der ske noget uforudset, har man stadig muligheden at stille sporskiftere individuelt.

De grå knapper øverst på tavlen i de farvede felter bruges kun sjældent. De er til de situationer, hvor tingene ikke helt er, som de bør være. En typisk situation kan være, at der er sat en sporvej, men der er desværre sket en hændelse, der så gør, at sporvejen ikke skal bruges alligevel. Derfor skal sporvejen kunne fjernes, nulstilles, slettes. Og det sker ved at betjene en af disse knapper. En anden situation er, at et sporskifte er gået i stykker. Man skal derfor "fortælle" tavlen om denne situation. Enten ved at "sige", at der skal køres uden om. Eller man kun kan køre en enkel specifik vej igennem. Indtil videre er det kun de knapper, der skal bruges til sporskiftere, der er aktive.
De røde knapper

De røde knapper er - som nævnt - til at sætte sporveje, der leder ind og/eller ud af stationen.

På hvert spor, hvor der må holde et tog, hvorfra man må køre ind og ud af stationen, er der to røde knapper: En i venstre side og en i højre side. Deres placering er med til at fortælle, hvilken kørselsretning knappen skal bruges til. Vil man køre mod venstre, skal man trykke på den venstre knap. Skal man køre mod højre, trykkes der på den højre knap. Dette gælder for begge knapper, som der skal trykkes på for at lave en sporvej.

Lige ved knapperne er der signaler - dog ikke ved blindspor. De er med til at indikere retningen af kørslen.
De gule knapper

De gule knapper er - som nævnt - til rangerkørsel - altså kørsel indenfor stationens område.

På hvert spor, hvor der må holde et tog, hvorfra man må rangere fra og til, er der to gule knapper: En i venstre side og en i højre side. Deres placering er med til at fortælle, hvilken kørselsretning knappen skal bruges til. Vil man køre mod venstre, skal man trykke på den venstre knap. Skal man køre mod højre, trykkes der på den højre knap. Dette gælder for begge knapper, som der skal trykkes på for at lave en rangervej.

Lige ved knapperne er der signaler - dog ikke ved blindspor. De er med til at indikere retningen af kørslen.
TRHY SRT HY
RTG WAERTG E4

THY WRSTYH WSTR
EQRAGA AERGT AERGT
EAR AERG AERG
AERG AERG EARG
EARG AERG AERG AE
EARG AERG AERG
WER Wer WER wer ff
EARG AERG EARG 1
ERG AERG AERG 2
ERG EARG AERG 3
ERG AERG AERG
ERG AERG AERG
ERG AERG

DHTML Menu By Milonic JavaScript

DHTML Menu By Milonic JavaScript